Etika ialah
satu perkataan yang datang dari bahasa Greek ‘Ethos’ yang memberi maksud ‘Code
Of Human Conduct’ atau peraturan yang membatasi gelagat manusia. Oleh itu
apabila di sebut etika perniagaan ia memberi erti peraturan-peraturan yang
membatasi gelagat atau tindakan manusia dalam kegiatan perniagaan.
SUMBER ETIKA
PERNIAGAAN
Etika
perniagaan adalah di perolehi daripada dua sumber utama hukum islam ia itu
Al-Quran dan As-Sunnah.
Dengan memahami
etika perniagaan kita akan dapat memastikan perniagaan akan diredhai oleh
Allah.
Prinsip tidak
memudaratkan merujuk kepada peraturan yang mengerakan tindakan dan gelagat
pimpinan serta pihak bawahan yang dalam hubungan sesama mereka.
Hubungan yang
berasaskan prinsip ‘tidak memudaratkan’ ini menghalang atau mengurangkan sifat
atau tindakan yang negatif terhadap orang lain, dengki mendengki, mementingkan
diri sendiri atau tindakan yang boleh menyebabkan berlakunya ketidakadilan
terhadap seseorang. Ia juga merujuk kepada kesan produk atau perkhidmatan
terhadap pengguna dan alam sekitar.
Dalam
menjalankan kegiatan perniagaan seseorang usahawan muslim itu seharusnya
memastikan bahawa peraturan-peraturan berikut dipatuhi sesuai dengan prinsip
tidak memudaratkan
· Niat yang betul
Seseorang
usahawan muslim harus memastikan bahawa niatnya hanyalah untuk mencapai tujuan
yang telah disebut agar mendapat keredhaan Allah s.w.t dalam segala aspek
kehidupannya (rujuk surah An-Nahl ayat 90)
Dalam ayat
tersebut ada beberapa etika penting yang dapat kita perolehi. Di antaranya
ialah
a) Kita disuruh melakukan keadilan
b) Kita disuruh melakukan kebajikan
c) Kita disuruh memberi sedekah
d) Kita dilarang membuat perkara yang keji dan mungkar
e) Kita dilarang membuat kezaliman
· Keadilan dalam perniagaan
Keadilan
bererti meletakkan sesuatu ditempatnya yang betul. Dalam konteks ini
implikasinya ialah membuat tindakan atau keputusan sebagaimana yang dikehendaki
oleh syariat islam.
a) Amanah dan benar dalam perniagaan serta tidak
menyorok barang
b) Tidak menipu timbangan
c) Gharar (mensifatkan barang yang dijual dengan sifat
yang berlainan dari yang sebenar)
· Tidak terlibat dengan amalan riba
Seorang
usahawan muslim seharusnya membebaskan diri dari riba dengan segala daya yang
mungkin samada dalam pembiayaan atau pelaburan. Perkara ini bukanlah mudah dan
kita terpaksa ,membuat pilihan dari sumber pembiayaan yang ada berdasarkan
kriteria tertentu termasuklah kos yang akan di tanggung.
BIMB
menyediakan kebanyakan daripada pembiayaan pembiayaan berikut untuk usahawan
Islam dan bukan Islam
i. P embiayaan
secara Islam adalah dalam bentuk-bentuk berikut:
a)Mudharabah
b) Musyarakah
ii. Pembiayaan
memperolehi aset:
a) Mudharabah
b) Musyarakah
c) Bai’bithaman ajil
d) Ijarah
e) Bai’al-ta’jiri
iii. Pembiayaian
perdagangan
iv. Gadaian atau
ar-Rahn
v. Jualan Saham
· Tidak Menzalimi Pekerja
Salah satu
daripada aspek yang penting dalam keusahawanan ialah menguruskan manusia agar
mereka dapat meningkatkan produktiviti dan kualiti pengeluaran. Untuk
mendapatkan komitmen dan rasa bertanggungjawab serta partisipasi daripada
pekerja adalah penting untuk mencapai matlamat.
Cara-cara
supaya tidak menzalimi pekerja:
a) Memberikan gaji yang berpatutan sesuai dengan
produktiviti dan keuntungan syarikat.
b) Membuat keputusan dengan mengambil kira pandangan
mereka.
c) Mewujudkan suasana kerja yang stabil, harmoni,
teratur, bersih dan selamat.
d) Memberikan latihan dan pendidikan yang sesuai
dengan usaha untuk membangunkan personaliti yang seimbang di tempat bekerja dan
di rumah.
· Menyediakan perkhidmatan yang halal dan berkualiti.
Sebagaimana
yang telah disebut, tujuan syari’at ialah untuk memelihara agama, nyawa, akal,
keturunan dan harta. Segala perkara yang boleh memelihara aspek-aspek ini
disebut sebagai masa’lih. Kalau sebaliknya disebut sebagai mafa’sid dan
merosakkan agama, nyawa, akal, keturunan dan harta.
· Kualiti
Islam sangat
menekankan kualiti atas tujuan syari’at. Produk yang tidak berkualiti boleh
menjejas usaha membangunkan masyarakat dari sudut mental, moral dan kesihatan.
Generasi baru akan menghadapai banyak masalah berpunca daripada produk yang
tidak berkualiti seperti keracunan makanan dan penyakit kanser.
Tindakan
undang-undang akan dikenakan kepada seseorang usahawan sekiranya ini berlaku
dan akan merugikan pihak usahawan sendiri.
· Pengguna yang kritikal dan aktif
Sebagai seorang
usahawan, kita harus faham bahwa masyarakat pengguna kita bukanlah masyarakat
yang pasik tapi kritikal. Dengan adanya persatuan-persatuan pengguna yang
mempunyai matlamat menjaga hak-hak pengguna. Kita harus berhati-hati dalam
mengeluarkan produk bagi mengelakkan daripada mengalami kerugian kerana
pengguna enggan membeli produk.
· Memenuhi kontrak yang dibuat
Adalah
bertentangan dengan prinsip Islam sekiranya seseorang usahawan itu membuat
sesuatu yang dikira sebagai melanggar kontrak yang telah dibuat dengan pihak
lain.
· Tidak melupakan ibadat-ibadat lain dalam
keusahawanan.
Walaupun Islam
menganggap keusahawanan merupakan ibadat dalam konteksnya yang luas dan orang
yang terlibat akan mendapat balasan yang baik sekiranya seseorang usahawan itu
mempunyai niat yang baik dan membuatnya berdasarkan etika Islam namun ini tidak
bermakna dia boleh meninggalkan ibadat-ibadat khusus yang diwajibkan. Hendaklah
ditunaikan ibadat-ibadat ini bila tiba waktunya walaupun terpaksa meninggalkan
apa sahaja kegiatan yang sedang dilakukan.
a) Sembahyang
Sebaik-baiknya
menutup pernigaan sebentar apabila waktu solat sudah tiba.
b) Zakat perniagaan
Adalah menjadi
kewajipan bagi seseorang usahawan untuk melaksanakan kewajipan zakat perniagaan.
Pemberian zakat akan membantu meningkat taraf hidup masyarakat setempat. Ia
akan menimbulkan suasana harmoni dan melahirkan rasa ukhuwah masayarakt
setempat. Kajian menunjukkan ramai yang telah mengabaikan kewajipan ini. Ia
merangkumi segala bentuk perniagaan dan pelaburan yang dihalalkan oleh syariat
Islam.
· Kontrak yang jelas dan sah
Kontrak yang
tidak jelas boleh menimbulkan ketidakadilan kepada satu pihak. Ini akan
mengakibatkan permusuhan di antara pihak yang terlibat. Oleh kerana Islam mahu
melahirkan masyarakat yang stabil ia menekankan agar sesuatu kontrak itu dibuat
dengan syarat dan rukun yang jelas.
Sesuatu kontrak
itu sah sekiranya ia memenuhi perkara-perkara berikut:
· Sempurna rukun dan syarat
· Tidak mengandungi perkara yang ditegah oleh syarak
Syarat:
ü Kedua-dua pihak sempurna akal, cukup umur, pintar.
Yang tidak memenuhi syarat ini boleh diwakilkan bapa atau penjaga.
ü Orang yang disekat dari menguruskan muamalat
termasuk orang yang muflis.
ü Tidak dipaksa oleh mana-mana pihak.
ü Jelas isi kandungan kontrak agar tidak menimbulkan
keraguan dan pertelingkahan.
ü Syarat-syarat lain boleh ditambah asalkan tidak
bertentangan dengan syarak.
· Segala bentuk perjudian dilarang
Segala bentuk
keusahawanan haruslah bebas daripada unsur perjudian.
· Harga yang adil
Peniaga dan
usahawan haruslah menetapkan harga yang adil dan berpatutan terhadap sesuatu
barangan atau perkhidmatan untuk pembeli. Harga haruslah mencerminkan interaksi
normal antara permintaan dan penawaran. Ia tidak disebabkan oleh sesuatu yang
diwujudkan dengan sengaja seperti keadaan monopoli atau beberapa pengusaha atau
pembeli yang bergabung untuk meningkatkan harga, atau disebabkan oleh
spekulasi.
Harga yang tidak adil akan menyebabkan golongan yang tidak berkemampuan
tidak memiliki barangan keperluan mereka. Ia juga akan menyebabkan inflasi dan
memberikan kesan terhadap daya saingan barangan tempatan. Menaikkan harga tanpa
sebab yang munasabah semata-mata mahu menambahkan keuntungan akan memberi kesan
negatif terhadap jualan barangan jangka panjang.
Comments
Post a Comment