Perundingan adalah
sebahagian daripada bentuk komunikasi yang berperanan untuk mencapai
persetujuan apabila wujudnya matlamat yang bercanggah. Ia merupakan sebahagian
daripada antara aspek penting dalam pengurusan. Perundingan seringkali berlaku
apabila wujudnya konflik antara individu, kumpulan mahupun organisasi.
Perundingan adalah proses
membuat keputusan (decision making) yang memberi peluang kepada kedua
belah pihak untuk bertukar komitmen atau janji untuk menyelesaikan perselisihan
faham dan mencapai persetujuan atau penyelesaian bersama.
Terdapat banyak sebab yang
membawa kepada pentingnya perundingan dalam pengurusan dan perniagaan,
antaranya :
a. Penyelesaian kepada konflik yang ujud antara dua pihak seperti antara
pihak pengurusan dengan pihak kakitangan bawahan dalam sesebuah organisasi.
Perundingan yang melibatkan gaya tolak ansur merupakan salah satu pilihan yang
terbaik.
b. Mengujudkan hubungan antarabangsa yang diharapkan dapat membantu
menyelesaikan pelbagai masaalah dunia .
c. Mendapatkan harga yang berpatutan (proses tawar-menawar) diantara
pembeli dengan penjual.
d. Asas persetujuan dalam perjanjian diantara dua pihak dimana tidak kira
samaada kedua-duanya memperolehi faedah daripada perundingan tersebut atau
sebagai asas permulaan kepada perhubungan contohnya antara dua syarikat atau
dua negara .
Comments
Post a Comment