a. Membina keyakinan.
Jaringan yang baik dapat
membantu usahawan memperolehi maklumat sebelum membuat sebarang pelaburan. Ia
memberi keyakinan dan dapat mengurangkan risiko kerugian, persaingan serta
produk yang tidak dapat menembusi pasaran.
b. Mengurangkan birokrasi.
Birokrasi kadang-kadang
melambatkan proses atau sesuatu urusan. Jaringan boleh membantu dalam
perkara-perkara seperti berikut:
- Mempercepatkan proses
permohonan
- Menjimatkan masa, kewangan
dan sumber-sumber lain.
- Menghalang usahawan
daripada mengulangi kesilapan.
c. Menambah maklumat.
Banyak maklumat boleh
diperolehi dari dalam linkungan jaringan itu sendiri seperti siapa yang
diperlukan untuk memajukan perniagaan.
d. Membentuk kepercayaan.
Jaringan membantu membentuk
kepercayaan kerana banyak maklumat dapat disalurkan. Dengannya seseorang atau
sesebuah organisasi akan bersedia memberi keutamaan keatas satu-satu produk dan
memberikan motivasi kepada usahawan untuk mempromosikan barangan atau
perkhidmatan usahawan melalui mulut ke mulut.
e. Mewujudkan situasi
pergantungan.
Kita sebenarnya hidup
saling bergantung antara satu sama lain. Jaringan perlu untuk mengujudkan
situasi ini terutamanya dalam perniagaan.
f. Sumber kreativiti.
Melalui jaringan banyak idea baru dapat diperolehi bagi mencipta produk
atau perkhidmatan baru. Ia juga membantu memberi idea yang lebih kreatif dalam
mengeluarkan dan memasarkan barangan
Comments
Post a Comment